Pular para o conteúdo principal

TIP


"O próximo destaque mundial será a cozinha sul-americana"
Matías Palomo, chef que já trabalhou com o renomado chef Ferran Adriá, acredita que daqui quatro anos a gastronomia sul-americana irá explodir no mundo, assim como a francesa e a espanhola, no passado, e a asiática, nos dias de hoje
LAURA LOPES

Aberto há dois anos e meio, o restaurante de Palomo já foi reconhecido como sendo o melhor do Chile
Matías Palomo é um dos responsáveis por uma revolução no Chile. Ele e mais seis amigos, todos chefs, querem resgatar os sabores e os produtos chilenos mais tradicionais, da antiga cultura mapuche, e buscar outros ainda não descobertos nos terrenos inóspitos da Patagônia. Trinta anos atrás havia apenas 100 restaurantes no país. Hoje, esse número chegou a 2600. "Gastronomicamente falando, o Chile ainda é muito pobre. Coisas de 200 anos, como o foie gras, por exemplo, entraram no país há três anos", diz. "Até os passageiros do Titanic já comiam isso".

O chef só ganhou forças para encorajar essa revolução gastronômica chilena depois de aprender com grandes mestres da cozinha mundial. Trabalhou com Juán Mari Arzak, do Arzak, no País Basco, e com a estrela da gastronomia molecular Ferran Adrià, no El Bulli, eleito o melhor restaurante do mundo. Palomo afirma que há muitos fatores que contribuem para que Adriá seja considerado um fenômeno, desde a cozinha de vanguarda praticada por ele à localização do restaurante – a duas horas de Barcelona.

Nascido no México e filho de pais chilenos, Matías Palomo deixou a Europa e voltou para o Chile, onde abriu o Sukalde. Em apenas dois anos e meio, o restaurante já é considerado o melhor do país andino. Ele veio a São Paulo para a Semana do Chile no Brasil, no fim de agosto, e conversou com ÉPOCA no restaurante Tarsila, onde participou de um festival gastronômico. Depois de conceder esta entrevista a ÉPOCA, ele preparou uma receita que resgata a tradição da culinária mapuche e usa técnicas modernas da cozinha européia. Confira o vídeo no final da matéria.

ÉPOCA – Qual é a próxima grande tendência da gastronomia mundial?
Matías Palomo – A cozinha sul-americana vai ficar em evidência daqui uns quatro anos. Aqui tem um pessoal jovem que gosta muito de investigar o que existe em seus países, um pouco como faz Alex Atala, recuperando ingredientes da Amazônia. No Chile, estamos buscando o que tem na Patagônia e no norte do país. Somos chefs que estivemos um tempo fora, aprendemos muitas técnicas francesas e espanholas, e depois voltamos à América do Sul para usar o conhecimento sobre nossos produtos, que são de primeira qualidade. Isso é uma boa mistura.

ÉPOCA – Como fazer essa mistura?
Palomo – A cozinha molecular é uma evolução da cozinha francesa. Para fazer um molho de cordeiro ou pescado, usamos a técnica francesa. Desse molho, a cozinha molecular faz uma gelatina, por exemplo. Mas, para misturar com a cozinha tradicional, é preciso pensar no sabor, mais do que na beleza da apresentação. Se não há sabor, não se vende um só prato. Eu já encontrei ingredientes muito bons da cultura mapuche que posso combinar com técnicas modernas. Um exemplo é o curanto, um prato tradicional com frango, carne de boi, bacon, salsicha, vinho, vôngole, mexilhão, merken (tempero típico chileno, feito com especiarias), uma sopa muito saborosa. Nós filtramos esse líquido e fazemos um molho, aplicando uma técnica moderna com goma xantana, um espessante que não muda o sabor do alimento. Conseguimos aplicar essas técnicas supermodernas a pratos que têm 500 anos! E aproveitamos para mostrar aos chilenos que eles têm ingredientes muito bons.

ÉPOCA – O que você já conheceu da gastronomia brasileira?
Palomo – Fui ao Mercado Municipal hoje e gastei 80 reais em frutas (risos). São frutas que não vejo no Chile, como caju, mangostim e jabuticaba. Também experimentei feijoada, farofa, pão de queijo, pastel de bacalhau, sanduíche de mortadela... A picanha que comi agora há pouco estava incrível! No Chile também tem carne de boi, mas o corte e o modo de cozinhá-la são diferentes. Lá não tem cupim, por exemplo.

ÉPOCA – Você sempre teve a idéia de recuperar os produtos chilenos?
Palomo – Não. Quando estava em Nova York, sempre tinha o melhor cordeiro, o melhor atum, 20 tipos de tomate, 20 tipos de outros produtos.... No Chile tem dois tipos de tomate, mas o sabor é 10 vezes melhor do que os de Nova York. Quando fui para a Espalha trabalhar com Juan Mari Arzak e Ferran Adrià, vi que eles sempre estão buscando novidades. Seus restaurantes têm uma demanda, quase obrigação, de fazer algo novo todos os anos. Depois da experiência com eles, comecei a buscar técnicas, produtos, inspirações... Se você aprende a cozinhar com a persistência de Juan Mari e Adriá, vai exigir de si mesmo essa postura. Então se cobra de ir ao mercado, perguntar às pessoas e buscar ingredientes novos. Se não recuperar a cozinha regional agora, será difícil distinguir a cozinha tradicional de cada país – uma vez que a globalização mistura todas elas. Aqui em São Paulo, encontrei com dois chefs mapuches e, dos 20 pratos que eles iam servir em um coquetel, eu não conhecia nenhum. Vou observar e, quando chegar ao Chile, farei na cozinha do meu restaurante.

ÉPOCA – Como foi sua experiência de seis meses ao lado de Ferran Adrià?
Palomo – Esse é o sonho de todo cozinheiro. Todos querem estar com ele pelo menos um dia. Quando estava trabalhando lá, tinha gente que batia na porta só para ver a cozinha ou nos espiava pela janela (risos). Em seis meses, aprendi mais do que em dois anos em qualquer outra cozinha. E há muita mística ao redor do Adrià. Se ele abrisse um restaurante em Manhattan, não teria a metade do sucesso que tem. Mas o El Bulli está em um parque nacional, tem cultivo de ervas frescas e naturais, só abre seis meses no ano e é de difícil acesso. Há muitos fatores que contribuem para que ele seja um fenômemo. Se estivesse no meio de Nova York, era só pegar um metrô para ir, comer e sair. Mas, para ir ao El Bulli, é preciso chegar a Barcelona, ir a Girona, a Roses e, então, pegar uma estradinha de terra para o restaurante. De carro, dá duas horas. Imagine um restaurante de superluxo que está em um lugar que praticamente não existe: é como fazer um restaurante de superluxo em Jericoacoara. As pessoas querem ir porque está longe, um restaurante desse tipo em uma grande cidade seria só mais um.

ÉPOCA – Por que você voltou ao Chile para montar seu restaurante?
Palomo – Parte de minha família vive no Chile, mas voltei pela qualidade dos produtos. Os clientes não são tão bons, mas o Chile é um lugar onde se pode investigar, há muito para recuperar. Temos os melhores pescados, vinhos e azeites e estamos descobrindo coisas novas, como uma cereja branca, chama lleuque, que é uma fruta pequena, além de algumas berries, a murtilla, a murta, a rosa mosqueta, piñones, que são parecidos com o pinhão. Também temos muitos cogumelos, 28 espécies comestíveis e cinco são conhecidas em nível mundial. São produtos que temos que resgatar e levar para que as pessoas experimentem. Temos um cogumelo muito bonito, branco, com um ponto vermelho, que se chama digueñe. É delicioso, mas não dura mais que um dia. São produtos consumidos só na região de origem, como o mangostim aqui no Brasil.

ÉPOCA – "Sukalde" significa cozinha no idioma basco. Por que você escolheu uma palavra basca?
Palomo – Porque eu vivi um ano e meio no País Basco, trabalhando no Arzak. A gente ia se divertir na parte velha de San Sebastián (cidade onde fica o restaurante), onde estão os bares de tapas. Eles são pequenos e têm duas portas internas, uma do banheiro e outra da cozinha. Em todos, havia uma placa escrita "sukalde" e outra com uma imagem, que indicava o banheiro. Eu sempre me perguntava o que significava sukalde e descobri que era cozinha. Desde então, quando tivesse um restaurante, decidi que teria esse nome.

ÉPOCA – Qual é a melhor comida do mundo?
Palomo – A melhor comida do mundo não existe, todas são boas. Eu gosto da comida mexicana porque eu nasci no México. Por isso sou tolerante aos sabores picantes; os sabores mexicanos são muito familiares para mim. Mas posso ir a Índia e comer uma samosa (uma espécie de pastel recheado de legumes e especiarias) e ser feliz, assim como a comida árabe, o sushi, o que quiser. Se está bem preparado, pode ser qualquer uma. De repente, um foie gras ruim é pior do que um tomate muito bom.

ÉPOCA – Você conhece Alex Atala?
Palomo – Não. Li sobre o que ele faz e vamos nos encontrar nessa semana. Eu quero fazer uma rede de chefs latino-americanos, um grupo como o que temos no Chile, em que somos todos amigos. Já tenho contato com pessoas do Peru, Argentina, Venezuela e México e, agora, aqui. Quando tiver de todos os países, vou organizar um evento de cozinha regional, em que cada país irá expor seus produtos. Será como o "Madrid Fusion", mas apoiando a gastronomia daqui, com os produtos daqui.

Comentários

Postagens mais visitadas deste blog

The 3 P.M. Brunch With the 4 A.M. Vibe By BEN DETRICKNOV. 16, 2011 Continue reading the main story Share This Page Share Tweet Pin Email More Save Photo An enthusiastic reveler parties to a performance by Roxy Cottontail, a promoter, at Eat Yo Brunch at Yotel on 10th Avenue, where the $35 brunch allows patrons to eat and drink for two hours. Credit Deidre Schoo for The New York Times BRUNCH, an occasion for flapjacks, Bloody Marys and meandering conversation, is traditionally the most sluggish of meals. But a smorgasbord of clubby New York restaurants have transformed lazy midday gatherings into orgies of overindulgence with blaring music, jiggling go-go dancers and bar tabs that mushroom into five figures. No, boozy brunches aren’t new. Inspired by the daytime debauchery on Pampelonne Beach in St.-Tropez, where jet-setters arrive by Ferrari and yacht, early iterations began at Le Bilboquet on the Upper East Side in the early ’90s, and spread to meatpacking district flashpoints like Bagatelle and Merkato 55 in 2008. But more recently, these brunches have been supersized, moving from smaller lounges to brassy nightclubs like Lavo and Ajna. The party blog Guest of a Guest has taken to calling it the “Battle of the Brunches.” “Not everyone gets to run to the beach or jump on a plane,” said Noah Tepperberg, an owner of Lavo in Midtown, which started its brunch party a year ago. “If you want to leave your house on the weekend, brunch fills that void.” On a recent Saturday, Mr. Tepperberg stood in Lavo’s basement kitchen, surrounded by meat slicers and employees readying confectionary “poison apples” for a Halloween party for a pre-split Kim Kardashian. Upstairs, patrons in costumes danced atop tables and chairs, bobbing to the carnival syncopation of Jay-Z and Kanye West’s “Paris.” Confetti and blasts of fog filled the air. Continue reading the main story Related Coverage slideshow The Brunch Party Takes Over Clubs NOV. 16, 2011 Advertisement Continue reading the main story It was 3 p.m. “People walk in and say, ‘I can’t believe this is going on right now,’ ” Mr. Tepperberg said. The brunch bacchanalia shows no sign of running dry. The Mondrian SoHo is starting Scene Sundays this month at its Imperial No. Nine restaurant. In Las Vegas, the original Lavo started a Champagne brunch a few weeks ago. Similar affairs have bubbled up in Boston, Los Angeles and Washington. For those looking to replicate the formula, here’s a guide to some of New York’s frothiest. Day and Night Ajna Bar (25 Little West 12th Street, dayandnightnyc.com); Saturday, noon to 6 p.m. This extravagant French-themed party landed in October at Ajna Bar in the meatpacking district, after dousing the Hamptons, Art Basel in Miami and the Oak Room in the Plaza Hotel with rosé. Beneath an industrial skylight and fluttering flags from the United Kingdom, France and Israel, well-heeled patrons pumped their fists and posed for purse-lipped Facebook photos, racking up huge tabs every Saturday. “I understand there’s a lot of people out there going through hard times,” said Daniel Koch, the promoter who helped start the Day and Night parties at Merkato 55. “But what you want to do with your money is your business.” SIGNAL TO DANCE ON TABLES “If you’ve been sprayed with Champagne, make some noise!” a hype man will shout between piercing dance tracks from Robyn, Calvin Harris and Oasis. Dancers in orange bathing suits will emerge; pipes will blast jets of fog. In a dangerously drunken take on a bar mitzvah ritual, a man spooning dessert out of a giant bowl will be seated on a chair and lifted high into the air by his cronies. BRUNCH SET Club-savvy guests seem piped in from Miami, Monaco and Merrill Lynch. “I’m from the South, so drinking during the day is not new to me,” said a woman who wore a Diane Von Furstenberg dress but not the necessary wristband to enter the V.I.P. area. Outside, near a black Aston Martin coupe, a young man wearing paint on his face and sunglasses delved into socioeconomics. “We’re the 1 percent,” he said to a woman, matter of factly. THE BUFFET The Nutella-stuffed croissants ($12) cater to Europeans, while a gimmicky $2,500 ostrich egg omelet (with foie gras, lobster, truffle, caviar and a magnum of Dom Perignon) is for aspiring Marie Antoinettes. Champagne bottles start at $500; packages with several bottles of liquor and mixers for mojitos or bellinis are $1,000. The check can be sobering. “You didn’t look at the price of the Dom bottle!” a man barked into his iPhone, to a friend who apparently ditched before paying. “It’s $700!” STILL-HOT ACCESSORY Slatted “shutter shades” live on at Day and Night. DID THE D.J. PLAY “WELCOME TO ST.-TROPEZ”? Yes. Lavo Champagne Brunch Lavo (39 East 58th Street, lavony.com); Saturday, 2 to 6:30 p.m. Smog guns. Confetti cannons. Piñatas. Masked masseuses. Dancers in Daisy Duke shorts (some on stilts, obviously). Since last November, this Italian restaurant has roiled with the energy and pageantry of Mardi Gras. At the recent Halloween party, Slick Rick, an old-school rapper with an eye patch and glinting ropes of jewelry, lethargically performed several ’80s hits. Some of the younger “Black Swans” in attendance were unsure of his identity. “Is he big in London?” asked an Australian woman wearing a top hat. SIGNAL TO DANCE ON TABLES Caffeinated anthems like Pitbull’s “Hey Baby” and Roscoe Dash’s “All the Way Turnt Up” are accentuated by processions of bouncers carrying women above them in tubs, like Cleopatra on a palanquin. Polenta pancakes taking up precious square footage? Just kick them aside with your stilettos. Newsletter Sign Up Continue reading the main story Open Thread Newsletter A look from across the New York Times at the forces that shape the dress codes we share, with Vanessa Friedman as your personal shopper. You agree to receive occasional updates and special offers for The New York Times's products and services. See Sample Privacy Policy Opt out or contact us anytime BRUNCH SET Share Champagne spritzers with willowy model types and inheritors of wealth. The scrum on an October afternoon included the son of a Mongolian dignitary, six scions of Mexican plutocracy wearing novelty somberos, and at least one supermodel. “She’s everywhere,” said Mr. Tepperberg, as the nymph, whose name he couldn’t remember, disappeared into the jungle of merriment. THE BUFFET With the emphasis on tabletop dancing, Italian trattoria offerings (margherita pizzas for $21, and lemon ricotta waffles for $19) are often abandoned underfoot and sprinkled with confetti. Proving alcohol reigns supreme here, ice buckets are carefully shielded with napkins. Bottle service rules: Moët Brut is $195 and liquor starts at $295. Balthazar and Nebuchadnezzar sizes surge toward the $10,000 mark. RISKY ROSé Alcohol and high-altitude dancing can be perilous: there was a brief hullabaloo in one corner when several women took a tumble. DID THE D.J. PLAY “WELCOME TO ST.-TROPEZ”? Yes. Eat Yo Brunch Yotel (570 10th Avenue, yotel.com); Sunday, 11 a.m. to 4 p.m. If spending thousands of dollars makes your stomach turn, this newish party at Yotel is more easily digested. This affably cartoonish affair, held at the space-age hotel in Hell’s Kitchen with the design aesthetics of a Pokémon, draws a gay-friendly crowd lured northward by Patrick Duffy, a promoter. “There’s a lot of pressure in night life,” Mr. Duffy said. “But I feel like Sunday is a comedown. It doesn’t have to be perfect.” SIGNAL TO DANCE ON TABLES These connoisseurs of brunch wear designer shoes too stylish for tromping atop omelets. With a D.J. spinning dance tracks from LeLe and Earth, Wind & Fire, guests sip bellinis at the bar or banter at long communal tables. The performers are looser. One afternoon, Roxy Cottontail, a pink-haired promoter, vamped around the sunken dining area with a microphone. “Don’t make kitty pounce,” she rapped, before climbing atop a table. BRUNCH SET Clusters of trim men wear leather motorcycle jackets or shroud themselves in patterned scarves. “It’s an eclectic, downtown vibe,” Ms. Cottontail said. “We have the most fabulous gays in New York City.” When a platinum-blond waiter in skintight jeans pranced in front of a wall decorated with pictures of sumo wrestlers riding Japanese carp, it seemed straight from an anime cell. THE BUFFET For an egalitarian $35, patrons receive unlimited grub — options include chilaquiles, halibut sliders and seaweed salad — and a two-hour window of boozing. “It’s not bougie,” said Mr. Duffy, who bounded across the room hugging guests and hand-delivering shots. “You could be a poor, starving artist or someone that doesn’t take a client for under $20 million.” COLOR CODE Wear purple if you hope to be camouflaged by the staff outfits, chairs and ceilings. DID THE D.J. PLAY “WELCOME TO ST.-TROPEZ”? No. Sunset Saturdays PH-D Rooftop Lounge at Dream Downtown (355 West 16th Street, dreamdowntown.com); Saturday, 5:30 to 10 p.m. Despite a happy hour time slot, this sunset party atop the Dream Downtown hotel is not for pre-gaming. After funneling in brunch crowds from elsewhere, 8 p.m. has the frenzied atmosphere and intoxication of 2 a.m. The offbeat timing may deter conventional weekend warriors. “No matter how cool the place, some people feel Friday and Saturday nights are for amateurs,” said Matt Strauss, a manager of PH-D. “We’re not for amateurs.” SIGNAL TO DANCE ON TABLES The D.J. rapid-fires through tracks from C+C Music Factory, LMFAO and Rick Ross, but booze-lubricated guests scramble on couches with little hesitation. Those grappling with bursts of existential angst after six hours of brunch can gaze pensively at the spectacular views of Midtown Manhattan. BRUNCH SET Attractive women and affluent men knot around tables; hotel guests gawk from the bar. On a recent Saturday, Mark Wahlberg danced with a few friends, and David Lee, a former New York Knick, enjoyed downtime provided by the N.B.A. lockout. “We saw an angle,” said Matt Assante, a promoter. “People spend more money than at nighttime.” THE BUFFET Brunch is thankfully over, but crispy calamari ($17) and guacamole ($12) could constitute a light dinner. A bottle of Veuve Clicquot is $475. Cîroc vodka is $450. Cocktails like the Cloud Nine (Beefeater gin, Campari, grapefruit) are $18; a Bud Light is $10. WINDING DOWN After the rigors of daylong gorging, relax with the help of an on-site masseuse. DID THE D.J. PLAY “WELCOME TO ST.-TROPEZ”? Obviously.

The 3 P.M. Brunch With the 4 A.M. Vibe By BEN DETRICK NOV. 16, 2011 Continue reading the main story Share This Page Share Tweet Pin Email More Save Photo An enthusiastic reveler parties to a performance by Roxy Cottontail, a promoter, at Eat Yo Brunch at Yotel on 10th Avenue, where the $35 brunch allows patrons to eat and drink for two hours. Credit Deidre Schoo for The New York Times BRUNCH, an occasion for flapjacks, Bloody Marys and meandering conversation, is traditionally the most sluggish of meals. But a smorgasbord of clubby New York restaurants have transformed lazy midday gatherings into orgies of overindulgence with blaring music, jiggling go-go dancers and bar tabs that mushroom into fiv

Keni Burke - Risin' To The Top (Dj "S" Bootleg Bonus Beat Extended Re-Mix)

The White Lamp - It's You (Ron Basejam remix)