Pular para o conteúdo principal

UI


27/07/2008
Depois de blitz, imigrantes alimentam denúncias trabalhistas

Julia Preston
Em Postville, Iowa (EUA)

Quando os agentes federais de imigração realizaram uma blitz na fábrica de empacotamento de carne kosher aqui em maio e contaram 389 imigrantes ilegais, encontraram mais de 20 trabalhadores menores de idade, alguns com até 13 anos. Agora, esses jovens imigrantes começaram a contar aos investigadores sobre seu trabalho. Alguns disseram que trabalhavam turnos de 12 horas ou mais, manuseando facas afiadas e serrotes para cortar a carne bovina depois do abate. Outros trabalhavam durante noite, às vezes seis noites por semana.

Um deles, um guatemalteco chamado Elmer L., disse que tinha 16 anos uando começou a trabalhar no matadouro, e que chegou a cumprir turnos
de 17 horas, seis dias por semana. Em um depoimento,contou que estava sempre cansado e não tinha tempo para fazer nada além de trabalhar e dormir. "Eu estava muito triste", disse, "sentia-me um escravo."

A princípio, fiscais trabalhistas disseram que a blitz haviaatrapalhado as investigações federais e estaduais que estavam em andamento na Agriprocessors Inc., a maior fábrica de comida kosher do país. A blitz foi criticada por muitos que a viam como uma tática dura contra os imigrantes, ao passo que pouco foi feito contra os empregadores.

Mas depois das prisões, os investigadores trabalhistas colheram uma série de novas evidências a partir dos depoimentos dos imigrantes ilegais, adolescentes e adultos, que foram pegos na operação. Em declarações formais, os imigrantes descreveram as diversas violações trabalhistas da fábrica, testemunhos que podem resultar em acusações criminais contra os executivos da Agriprocessors, dizem especialistas em justiça do trabalho.

Sem trabalho e enfrentando processos de deportação, muitos dos imigrantes dizem que agora não têm nada a perder ao denunciar as condições de trabalho na fábrica. Eles contaram que normalmente eram colocados no serviço sem nenhum treinamento de segurança e eram forçados a trabalhar longos turnos sem horas extras ou intervalos de descanso. Trabalhadores menores de idade disseram que seus chefes sabiam que eles eram muito novos. Por causa dos riscos do trabalho, é ilegal contratar menores de 18 anos para trabalhar em matadouros no Estado de Iowa.

Em uma declaração, a Agriprocessors afirmou que não emprega menores de 18 e que iria demitir qualquer trabalhador menor de idade que tivesse
apresentado documentos falsos para conseguir trabalho.

Para investigar as acusações de trabalho infantil, o Ministério do Trabalho federal juntou-se com a Divisão de Trabalho de Iowa, em cooperação com a promotoria do Estado, afirmaram oficiais das três
agências.

Sonia Parras Konrad, uma advogada particular de imigração de Des Moines, está representando muitos dos trabalhadores menores. Ela diz que até agora já identificou 27 menores de 18 anos que foram empregados nas áreas de empacotamento da fábrica, a maioria deles imigrantes ilegais da Guatemala, incluindo alguns que não foram presos na blitz. "Alguns dos garotos nem tem barba para fazer", disse Parras Konrad. "Eles são desajeitados. São adolescentes".

Numa reunião no sábado (19), três membros do Caucus Hispânico da Assembléia - incluindo seu presidente, Luis V. Gutierrez (democrata de Illinois) - ouviram sete imigrantes menores descreverem o trabalho na fábrica da Agriprocessors. Os oficiais trabalhistas de Iowa disseram que raramente encontram casos de trabalho infantil mesmo apesar de o Estado ter vários abatedouros.

"Normalmente, não vemos muitos menores trabalhando em nosso Estado", disse Gail Sheridan-Lucht, advogada da secretaria de trabalho do Estado, que disse não poder comentar os detalhes da investigação sobre a Agriprocessors.

Outra investigação também está em andamento. A Comissão para Oportunidades Igualitárias de Emprego está examinando acusações de
assédio sexual cometido contra mulheres na fábrica. Advogados dos Imigrantes estão preparando uma ação baseada no Ato de Direitos
Trabalhistas Justos por causa das violações de salário e horas de trabalho.

Oficiais federais da justiça e imigração, que depuseram frente ao subcomitê de imigração do Comissão de Justiça da Câmara dos Deputados em Washington, garantem que as investigações continuam. Um júri federal em Cedar Rapids está apurando as evidências contra a Agriprocessors.

Enquanto os promotores federais estão focados principalmente nas acusações de imigração, eles também podem estar procurando por violações trabalhistas. Documentos de mandato de busca preenchidos em tribunal antes da blitz, que aconteceu em 12 de maio, citaram um relatório feito por um imigrante anônimo que foi enviado pelas autoridades de imigração para trabalhar na fábrica como informante disfarçado. O imigrante viu "um rabino que chamava os trabalhadores de nomes pejorativos e jogava carne nos empregados." Os administradores judeus fiscalizam o abatimento e processamento da carne na Agriprocessors para assegurar os padrões kosher.

Em outro episódio, o informante disse que um supervisor havia vendado um imigrante com fita adesiva. "Ele pegou então um dos
ganchos de carne e bateu no guatemalteco", completou o informante,
acrescentando que o golpe não causou "ferimentos sérios."

Até agora, 297 imigrantes ilegais detidos na blitz de maio foram condenados por fraude de documentos e outras acusações criminais, e a
maior parte deles foi condenada a cinco meses de prisão, depois dos
quais será deportada.

Um porta-voz da Agriprocessors, Menachem Lubinsky, disse que a
companhia não poderia comentar nada a respeito de uma investigação em
andamento.

"A companhia tem apenas dois objetivos em mente: retomar sua produção para atender à demanda do mercado de comida kosher e cumprir totalmente todas as leis locais, estaduais e federais", disse Lubinsky. Os relatos de violações trabalhistas na fábrica "continuam sendo apenas alegações, e nenhuma autoridade acusou formalmente a companhia por causa delas".

Aaron Rubashkin e sua família são os donos e gerentes da fábrica kosher Agriprocessors desde 1987. Seu filho Sholom era o gerente geral da fábrica até ser retirado do cargo pelo pai em maio, depois da blitz. Os produtos da fábrica são distribuídos por todo o país sob marcas como Aaron's Best e Aaron's Choice.

A maioria dos imigrantes jovens foi contratada pela Agriprocessors
depois de apresentarem documentos falsos dizendo que eram mais velhos.
No entanto, em uma entrevista, Elmer L. disse ter contado aos supervisores que era menor de 18 anos. Ele pediu para que seu sobrenome não fosse publicado de acordo com o conselho de sua advogada, Parras Konrad, porque ele é um menor em processo de deportação.

"Eles me perguntaram quantos anos eu tinha", disse Elmer L. "Perceberam que às vezes eu não conseguia dar conta do trabalho." Elmer L. explicou que trabalhava regularmente 17 horas por dia na fábrica e recebia US$ 7,25 por hora. Ele disse que nunca recebia horas extras.

"Meu trabalho era muito pesado, porque eles não davam intervalos e eu
não dormia muito", disse. "Eles ameaçaram chamar a imigração
se nós reclamássemos."

Elmer L. disse que estava limpando vísceras do chão no último dia 16 de agosto quando um supervisor, que ele descreveu como sendo um rabino, começou a gritar com ele, e depois o chutou por trás. O golpe fez com que uma faca afiada voasse e cortasse seu cotovelo.

Foi mandado para um hospital próximo onde os médicos fecharam o corte com oito pontos. Porém, o garoto conta que quando voltou para a fábrica
com o cotovelo ainda dolorido para pedir uma folga, o supervisor ordenou
que ele voltasse ao trabalho.

No dia seguinte, estava levantando uma língua de vaca quando os pontos romperam, disse Elmer L., e o ferimento começou a sangrar de novo. Ele disse que foi enfaixado na fábrica e mandado de volta ao trabalho. O incidente é confirmado por um relatório de acidentes de trabalho preenchido em 31 de agosto de 2007 pela Agriprocessors, no departamento trabalhista de Iowa.

Gilda O., uma guatemalteca que disse ter 16 anos, contou que trabalhava no turno da noite depenando galinhas. Ela declarou que trabalhava para ajudar a pagar as dívidas dos pais.

Outro guatemalteca, Joel R., que disse ter 15 anos, contou que saiu da
escola em Potsville depois da oitava série americana e começou a trabalhar na Agriprocessors porque sua mãe ficou doente. Trabalhava das 17h30 às 6h30 em uma sessão chamada de "controle de qualidade", trabalho descrito com relativamente fácil, que ele conseguiu porque falava inglês.

Mesmo assim, ele explica que, da mesma forma que os outros trabalhadores, estava sob pressão constante dos supervisores. "Eles gritavam conosco quando não fazíamos as coisas depressa, quando não trabalhávamos rápido o suficiente para eles", disse Joel R. Ele e Gilda O. não quiseram que seus sobrenomes fossem publicados porque são imigrantes ilegais e não foram presos durante a blitz.

A maioria dos jovens imigrantes saiu da prisão, mas continua enfrentando o processo de deportação. Parras Konrad disse que pedirá às autoridades de imigração para conceder a eles vistos especiais temporários de quatro anos, conhecidos como vistos-U, que são oferecidos a imigrantes que auxiliam investigações legais. Oficiais trabalhistas de Iowa estão considerando apoiar alguns desses pedidos de visto, disse Sheridan-Lucht.

Executivos da Agriprocessors declararam ter dado início a uma reforma nas práticas de contratação e de trabalho da companhia, começando pela contratação de um funcionário para adequar a empresa, James G. Martin,
ex-advogado do governo em Missouri. Em entrevista, Martin disse
que a companhia contratou uma firma terceirizada, a Jacobson Staffing Co., para cuidar se suas contratações, e novos funcionários de segurança, incluindo um antigo inspetor de segurança do trabalho federal.

Mark Lauritsen, vice-presidente do Sindicato Internacional dos Trabalhadores do Comércio e Alimentos, que tentou organizar a fábrica,
disse que continua cético. "Eles são o maior exemplo de como uma empresa desonesta pode explorar o falho sistema de imigração", disse Lauritsen.

Tradução: Eloise De Vylder

Comentários

Postagens mais visitadas deste blog

The 3 P.M. Brunch With the 4 A.M. Vibe By BEN DETRICKNOV. 16, 2011 Continue reading the main story Share This Page Share Tweet Pin Email More Save Photo An enthusiastic reveler parties to a performance by Roxy Cottontail, a promoter, at Eat Yo Brunch at Yotel on 10th Avenue, where the $35 brunch allows patrons to eat and drink for two hours. Credit Deidre Schoo for The New York Times BRUNCH, an occasion for flapjacks, Bloody Marys and meandering conversation, is traditionally the most sluggish of meals. But a smorgasbord of clubby New York restaurants have transformed lazy midday gatherings into orgies of overindulgence with blaring music, jiggling go-go dancers and bar tabs that mushroom into five figures. No, boozy brunches aren’t new. Inspired by the daytime debauchery on Pampelonne Beach in St.-Tropez, where jet-setters arrive by Ferrari and yacht, early iterations began at Le Bilboquet on the Upper East Side in the early ’90s, and spread to meatpacking district flashpoints like Bagatelle and Merkato 55 in 2008. But more recently, these brunches have been supersized, moving from smaller lounges to brassy nightclubs like Lavo and Ajna. The party blog Guest of a Guest has taken to calling it the “Battle of the Brunches.” “Not everyone gets to run to the beach or jump on a plane,” said Noah Tepperberg, an owner of Lavo in Midtown, which started its brunch party a year ago. “If you want to leave your house on the weekend, brunch fills that void.” On a recent Saturday, Mr. Tepperberg stood in Lavo’s basement kitchen, surrounded by meat slicers and employees readying confectionary “poison apples” for a Halloween party for a pre-split Kim Kardashian. Upstairs, patrons in costumes danced atop tables and chairs, bobbing to the carnival syncopation of Jay-Z and Kanye West’s “Paris.” Confetti and blasts of fog filled the air. Continue reading the main story Related Coverage slideshow The Brunch Party Takes Over Clubs NOV. 16, 2011 Advertisement Continue reading the main story It was 3 p.m. “People walk in and say, ‘I can’t believe this is going on right now,’ ” Mr. Tepperberg said. The brunch bacchanalia shows no sign of running dry. The Mondrian SoHo is starting Scene Sundays this month at its Imperial No. Nine restaurant. In Las Vegas, the original Lavo started a Champagne brunch a few weeks ago. Similar affairs have bubbled up in Boston, Los Angeles and Washington. For those looking to replicate the formula, here’s a guide to some of New York’s frothiest. Day and Night Ajna Bar (25 Little West 12th Street, dayandnightnyc.com); Saturday, noon to 6 p.m. This extravagant French-themed party landed in October at Ajna Bar in the meatpacking district, after dousing the Hamptons, Art Basel in Miami and the Oak Room in the Plaza Hotel with rosé. Beneath an industrial skylight and fluttering flags from the United Kingdom, France and Israel, well-heeled patrons pumped their fists and posed for purse-lipped Facebook photos, racking up huge tabs every Saturday. “I understand there’s a lot of people out there going through hard times,” said Daniel Koch, the promoter who helped start the Day and Night parties at Merkato 55. “But what you want to do with your money is your business.” SIGNAL TO DANCE ON TABLES “If you’ve been sprayed with Champagne, make some noise!” a hype man will shout between piercing dance tracks from Robyn, Calvin Harris and Oasis. Dancers in orange bathing suits will emerge; pipes will blast jets of fog. In a dangerously drunken take on a bar mitzvah ritual, a man spooning dessert out of a giant bowl will be seated on a chair and lifted high into the air by his cronies. BRUNCH SET Club-savvy guests seem piped in from Miami, Monaco and Merrill Lynch. “I’m from the South, so drinking during the day is not new to me,” said a woman who wore a Diane Von Furstenberg dress but not the necessary wristband to enter the V.I.P. area. Outside, near a black Aston Martin coupe, a young man wearing paint on his face and sunglasses delved into socioeconomics. “We’re the 1 percent,” he said to a woman, matter of factly. THE BUFFET The Nutella-stuffed croissants ($12) cater to Europeans, while a gimmicky $2,500 ostrich egg omelet (with foie gras, lobster, truffle, caviar and a magnum of Dom Perignon) is for aspiring Marie Antoinettes. Champagne bottles start at $500; packages with several bottles of liquor and mixers for mojitos or bellinis are $1,000. The check can be sobering. “You didn’t look at the price of the Dom bottle!” a man barked into his iPhone, to a friend who apparently ditched before paying. “It’s $700!” STILL-HOT ACCESSORY Slatted “shutter shades” live on at Day and Night. DID THE D.J. PLAY “WELCOME TO ST.-TROPEZ”? Yes. Lavo Champagne Brunch Lavo (39 East 58th Street, lavony.com); Saturday, 2 to 6:30 p.m. Smog guns. Confetti cannons. Piñatas. Masked masseuses. Dancers in Daisy Duke shorts (some on stilts, obviously). Since last November, this Italian restaurant has roiled with the energy and pageantry of Mardi Gras. At the recent Halloween party, Slick Rick, an old-school rapper with an eye patch and glinting ropes of jewelry, lethargically performed several ’80s hits. Some of the younger “Black Swans” in attendance were unsure of his identity. “Is he big in London?” asked an Australian woman wearing a top hat. SIGNAL TO DANCE ON TABLES Caffeinated anthems like Pitbull’s “Hey Baby” and Roscoe Dash’s “All the Way Turnt Up” are accentuated by processions of bouncers carrying women above them in tubs, like Cleopatra on a palanquin. Polenta pancakes taking up precious square footage? Just kick them aside with your stilettos. Newsletter Sign Up Continue reading the main story Open Thread Newsletter A look from across the New York Times at the forces that shape the dress codes we share, with Vanessa Friedman as your personal shopper. You agree to receive occasional updates and special offers for The New York Times's products and services. See Sample Privacy Policy Opt out or contact us anytime BRUNCH SET Share Champagne spritzers with willowy model types and inheritors of wealth. The scrum on an October afternoon included the son of a Mongolian dignitary, six scions of Mexican plutocracy wearing novelty somberos, and at least one supermodel. “She’s everywhere,” said Mr. Tepperberg, as the nymph, whose name he couldn’t remember, disappeared into the jungle of merriment. THE BUFFET With the emphasis on tabletop dancing, Italian trattoria offerings (margherita pizzas for $21, and lemon ricotta waffles for $19) are often abandoned underfoot and sprinkled with confetti. Proving alcohol reigns supreme here, ice buckets are carefully shielded with napkins. Bottle service rules: Moët Brut is $195 and liquor starts at $295. Balthazar and Nebuchadnezzar sizes surge toward the $10,000 mark. RISKY ROSé Alcohol and high-altitude dancing can be perilous: there was a brief hullabaloo in one corner when several women took a tumble. DID THE D.J. PLAY “WELCOME TO ST.-TROPEZ”? Yes. Eat Yo Brunch Yotel (570 10th Avenue, yotel.com); Sunday, 11 a.m. to 4 p.m. If spending thousands of dollars makes your stomach turn, this newish party at Yotel is more easily digested. This affably cartoonish affair, held at the space-age hotel in Hell’s Kitchen with the design aesthetics of a Pokémon, draws a gay-friendly crowd lured northward by Patrick Duffy, a promoter. “There’s a lot of pressure in night life,” Mr. Duffy said. “But I feel like Sunday is a comedown. It doesn’t have to be perfect.” SIGNAL TO DANCE ON TABLES These connoisseurs of brunch wear designer shoes too stylish for tromping atop omelets. With a D.J. spinning dance tracks from LeLe and Earth, Wind & Fire, guests sip bellinis at the bar or banter at long communal tables. The performers are looser. One afternoon, Roxy Cottontail, a pink-haired promoter, vamped around the sunken dining area with a microphone. “Don’t make kitty pounce,” she rapped, before climbing atop a table. BRUNCH SET Clusters of trim men wear leather motorcycle jackets or shroud themselves in patterned scarves. “It’s an eclectic, downtown vibe,” Ms. Cottontail said. “We have the most fabulous gays in New York City.” When a platinum-blond waiter in skintight jeans pranced in front of a wall decorated with pictures of sumo wrestlers riding Japanese carp, it seemed straight from an anime cell. THE BUFFET For an egalitarian $35, patrons receive unlimited grub — options include chilaquiles, halibut sliders and seaweed salad — and a two-hour window of boozing. “It’s not bougie,” said Mr. Duffy, who bounded across the room hugging guests and hand-delivering shots. “You could be a poor, starving artist or someone that doesn’t take a client for under $20 million.” COLOR CODE Wear purple if you hope to be camouflaged by the staff outfits, chairs and ceilings. DID THE D.J. PLAY “WELCOME TO ST.-TROPEZ”? No. Sunset Saturdays PH-D Rooftop Lounge at Dream Downtown (355 West 16th Street, dreamdowntown.com); Saturday, 5:30 to 10 p.m. Despite a happy hour time slot, this sunset party atop the Dream Downtown hotel is not for pre-gaming. After funneling in brunch crowds from elsewhere, 8 p.m. has the frenzied atmosphere and intoxication of 2 a.m. The offbeat timing may deter conventional weekend warriors. “No matter how cool the place, some people feel Friday and Saturday nights are for amateurs,” said Matt Strauss, a manager of PH-D. “We’re not for amateurs.” SIGNAL TO DANCE ON TABLES The D.J. rapid-fires through tracks from C+C Music Factory, LMFAO and Rick Ross, but booze-lubricated guests scramble on couches with little hesitation. Those grappling with bursts of existential angst after six hours of brunch can gaze pensively at the spectacular views of Midtown Manhattan. BRUNCH SET Attractive women and affluent men knot around tables; hotel guests gawk from the bar. On a recent Saturday, Mark Wahlberg danced with a few friends, and David Lee, a former New York Knick, enjoyed downtime provided by the N.B.A. lockout. “We saw an angle,” said Matt Assante, a promoter. “People spend more money than at nighttime.” THE BUFFET Brunch is thankfully over, but crispy calamari ($17) and guacamole ($12) could constitute a light dinner. A bottle of Veuve Clicquot is $475. Cîroc vodka is $450. Cocktails like the Cloud Nine (Beefeater gin, Campari, grapefruit) are $18; a Bud Light is $10. WINDING DOWN After the rigors of daylong gorging, relax with the help of an on-site masseuse. DID THE D.J. PLAY “WELCOME TO ST.-TROPEZ”? Obviously.

The 3 P.M. Brunch With the 4 A.M. Vibe By BEN DETRICK NOV. 16, 2011 Continue reading the main story Share This Page Share Tweet Pin Email More Save Photo An enthusiastic reveler parties to a performance by Roxy Cottontail, a promoter, at Eat Yo Brunch at Yotel on 10th Avenue, where the $35 brunch allows patrons to eat and drink for two hours. Credit Deidre Schoo for The New York Times BRUNCH, an occasion for flapjacks, Bloody Marys and meandering conversation, is traditionally the most sluggish of meals. But a smorgasbord of clubby New York restaurants have transformed lazy midday gatherings into orgies of overindulgence with blaring music, jiggling go-go dancers and bar tabs that mushroom into fiv

Keni Burke - Risin' To The Top (Dj "S" Bootleg Bonus Beat Extended Re-Mix)

The White Lamp - It's You (Ron Basejam remix)